Dzisiaj jest: 26.5.2019, imieniny: Eweliny, Jana, Pawła

Planujesz działalność handmade? Sprawdź czy jesteś na to gotowa!

Dodano: 2 lata temu Czytane: 1245 Autor:

Rękodzieło stało się popularnym sposobem na zarobek! Coraz więcej osób postanawia rozpocząć działalność skupioną na tworzeniu produktów handmade. Też o tym myślisz? Sprawdź czy to właściwy moment!

Planujesz działalność handmade? Sprawdź czy jesteś na to gotowa!

Przeglądasz Facebooka i widzisz, że coraz więcej koleżanek chwali się własnoręcznie uszytymi kocykami minky, pluszakami, oryginalnymi bluzkami czy bransoletkami? Zaczynasz zastanawiać się czy może też nie spróbować? Czemu nie! Rękodzieło może być fantastycznym źródłem dodatkowych środków, które mogą zasilić twój domowy budżet. Ah tylko, że Tobie chodzi po głowie pomysł by rękodzieło uczynić głównym źródłem dochodu?
 

Jeśli tak, w tym miejscu powinnaś przemyśleć dłużej temat. Często ulegamy modzie i pod wpływem emocji podejmujemy decyzje, które mogą mieć kiepskie skutki. Decydujemy się na porzucenie dobrego etatu, angażujemy wszystkie siły na rękodzielniczej działalności, a potem rozczarowane przyznajemy, że wszystko jest „kosztowną” zabawą.

Aby zapobiec przykremu scenariuszowi warto zrobić sobie biznesplan lub plan działalności. Poniżej przedstawimy w punktach jak powinien wyglądać i co zawierać. Nie bój się spędzić nad nim dużo czasu. Im rzetelniej wykonany i przemyślany, tym lepiej dla Ciebie!
 

Plan mojej działalności handmade
1. Wprowadzenie:

W tym miejscu w kilku zdaniach opisz czym będzie zajmowała się Twoja firma oraz jaką nadasz jej nazwę.


2. (opcjonalnie) Informacje o Tobie
Jeśli będziesz starać się o dotację na rozpoczęcie działalności w wielu wnioskach wymagane będzie podanie kwalifikacji, doświadczenia i nabytych umiejętności. Nawet jeśli jesteś po biologii, ale odkryłaś w sobie pasję do szycia i masz za sobą odpowiedni kurs obsługi maszyny, można jak najbardziej wymienić to we wniosku.


3. Lokalizacja i obszar działania
W tym miejscu opisz gdzie będzie siedziba Twojej firmy/pracowni. Od Ciebie oraz twoich środków zależeć będzie czy pracownię urządzisz w domu (co obniża koszty prowadzenia działalności) czy w wynajętym do tego pomieszczeniu.
Obszarem działania nazywamy zasięg do którego dotrą Twoje prace. Możesz działać lokalnie, a także nastawić się na sprzedaż ogólnopolską przez e-sklep lub portale sprzedażowe (jak np. www.handmademarket.pl :))

4. Analiza konkurencji
Jak już było wspomniane wyżej, rękodzieło zyskuje na sile, a co za tym idzie, każdej pracowni rośnie codziennie nowa konkurencja. Załóżmy, że zamierzasz szyć poduszki. Analizę konkurencji najlepiej zacząć od regionu, w którym mieszkasz. Do tego przydają się lokalne grupy na Facebooku. Zobacz czy ktoś już w Twojej miejscowości nie prowadzi podobnej działalności. Jeśli nie, podbij najpierw lokalny rynek! Nie ma lepszego sposobu na reklamę niż marketing szeptany. Podaruj koleżance pierwszą poduszkę, ta na pewno pochwali się nią przed swoimi znajomymi. Dam sobie rękę uciąć, że będą chcieli mieć swój egzemplarz. I tak siatka będzie się poszerzała o kolejnych klientów!
Kiedy umocnisz swoją pozycję na rynku lokalnym możesz przystąpić do podboju większego regionu. Tutaj analiza konkurencji powinna być przeprowadzona jeszcze dokładniej. Obserwuj podobne firmy, zobacz jakich używają wzorów, materiałów, jakie mają ceny. Staraj się nie kopiować, a szukać u konkurencji luki, którą Ty możesz zapełnić na rynku swoimi pomysłami.


5. Plan na 2 lata
Decydując się na działalność musisz mieć świadomość, że Twoja firma musi mieć formę prawną. Najlepiej zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą. Musisz liczyć się wtedy z opłatami ZUS, które przez pierwsze 2 lata wynoszą ok. 450 zł miesięcznie. Po tym okresie wzrastają do kwoty ok 1070 zł.
I właśnie dlatego na te 2 pierwsze lata warto przygotować solidny plan działania uwzględniający rozwój, rozszerzenie działalności o nowe produkty, przeniesienie pracowni z domu do lokalu, rozszerzenie obszaru działania z lokalnego na większy, zatrudnienie pracowników. Warto mieć to wszystko na uwadze by po okresie małego ZUSu nie być zmuszonym do zawieszenia lub zamknięcia działalności.


6. Strategia działania.
W tym miejscu opisz metody planowanej sprzedaży (stacjonarnej/internetowej) oraz marketingowej i reklamowej. W tym miejscu uruchom całą swoją kreatywną siłę. Ile ludzi tyle stylów i pomysłów na sprzedaż i reklamę. W stacjonarną sprzedaż możesz zaangażować bliskich, możesz spróbować wystawić prace w lokalnych butikach. Internet daje możliwość w postaci e-sklepów, portali. Załóż profile na portalach społecznościowych.


7. Szanse i zagrożenia.
Ten punkt warto zrobić sumiennie i starannie bazując na poprzednich punktach i wnioskach, które na pewno już zdążyłaś wyciągnąć.
W szansie opisz wszystkie pozytywy, które udało Ci się zebrać: np. pierwsza taka firma w mieście, przystępne ceny materiałów do wyrobu, łatwy dostęp do materiałów, innowacyjne pomysły, odpowiednie zaplecze finansowe
Zagrożenia: konkurencyjność, brak zainteresowania ze strony klientów, trudności z dotarciem do kanałów sprzedaży, ograniczony budżet, brak wystarczających umiejętności, niedostateczna ilość czasu


8. Analiza finansowa.
Ufff….Najtrudniejsza, a zarazem najistotniejsza część planu, czyli przewidywany efekt ekonomiczny planowanego przedsiębiorstwa uwzględniający koszty i przychody.
W pierwszej kolejności wypisz wszystkie koszty jakie w miesiącu ponosić będziesz z tytułu prowadzonej działalności np. ZUS, zakup materiałów, wynajem lokalu (opcjonalnie), opłata biura księgowego (opcjonalnie), środki na reklamę, itp
W drugiej kolejności oszacuj ile produktów jesteś w stanie wykonać i sprzedać w miesiącu. Następnie pomnóż je przez cennik. Porównaj kwotę przychodu i kosztów. Odejmując koszty od przychodu otrzymasz rzeczywisty zysk. Czy ta kwota Cię satysfakcjonuje?


9. Polityka cenowa
Celowo jest to ostatni punkt planu. Jeśli jesteś po analizie finansowej i wiesz na jaki zysk możesz się nastawić warto raz jeszcze przemyśleć cennik Twoich wyrobów.
Jeśli zysk nie satysfakcjonuje Cię w pełni zobacz czy przyczyna leży w zbyt wysokich kosztach, czy w zbyt niskich cenach za produkt. W tym miejscu ponownie warto prześledzić cennik konkurencji i porównać go ze swoim.
A co jeśli zysk bardzo Cię zadowala? Nawet za bardzo? Możliwe, że ceny, które sobie ustaliłaś są zbyt wysokie. Przemyśl czy przy najmniej na początek lepiej nie zastosować polityki niższej ceny na start, stopniowo podnoszonej w czasie.
W razie wątpliwości wyceny wyrobów, wróć do naszego wcześniejszego artykułu: Jak wycenić swoje rękodzieło?

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Polecane