Dzisiaj jest: 9.12.2023, imieniny: Anety, Leokadii, Wiesława

sprzedajesz wyłącznie przez social media? czy pamiętasz o regulaminie i polityce prywatności?

Dodano: 4 miesiące temu Czytane: 342 Autor:

Zobacz jakie obowiązki musisz wypełnić sprzedając rękodzieło za pośrednictwem platform społecznościowych

sprzedajesz wyłącznie przez social media?   czy pamiętasz o regulaminie i polityce prywatności?
Z wielu ankiet jakie przeprowadziłam wśród rękodzielników wynika, że social media są jedynym miejscem sprzedaży rękodzieła. Zauważyłam też, że rękodzielnicy często nie zdają sobie sprawy z tego, że nawet na Instagramie i Facebooku ich sprzedaż jest regulowana przepisami prawa, które nakładają na nich szereg konkretnych obowiązków.

Idę o zakład, że czynnikiem powodującym ten stan rzeczy jest brak świadomości prawnej. Oraz fakt, że my sami będąc w roli konsumenta nie zawracamy sobie specjalnie głowy regulaminami, zgodami i informacjami. Na co dzień nie myślimy o tym przy zakupach więc nie poczuwamy się do obowiązku by regulaminy stosować, skoro nikt nas o to nie pyta kupując nasze rękodzieło. Tymczasem wszystkie informacje, które należy przedstawić klientowi, muszą być dostępne jeszcze przed złożeniem zamówienia!!

Z tego właśnie względu wraz z Romą Opoką (specjalistką od prawa dla branż kreatywnych i IT) zdecydowałyśmy się wziąć na warsztat temat sprzedaży w social mediach, zwracając uwagę na najważniejsze aspekty. Zapraszamy do lektury!
 

Czy wiesz, że ...
Gdy sprzedajesz wyłącznie przez social media, również dotyczą Cię wymogi ustawy o prawach konsumenta. Przetwarzasz też dane osobowe. W związku z tym masz szereg obowiązków informacyjnych, które musisz zrealizować. Najlepiej zawrzeć je właśnie w regulaminie i polityce prywatności. Regulamin będzie Twoją umową z klientami. Warto zadbać o chroniące Cię postanowienia.
 

Co trzeba koniecznie uwzględnić w regulaminie?
Regulamin jest Twoją umową z klientem. Zdefiniuj w nim:

  • wszystkie określenia,
  • opisz zasady zawierania transakcji,
  • oświadczenia klienta w zakresie poprawności podanych danych,
  • warunki zawieranej umowy,
  • moment zawarcia umowy,
  • warunki realizacji zamówień, zwrotów i reklamacji,
  • sposób płatności
  • i szczegóły dostawy.


Nie zapominaj o prawach konsumenta!
W regulaminie trzeba opisać też prawa konsumenta np. z zakresu rękojmi czy odstąpienia od umowy. Pamiętaj też, żeby określić od kiedy obowiązuje regulamin i jakie są warunki dokonywania w nim zmian. Nie zapomnij odebrać od klienta potwierdzenia, że zapoznał się z regulaminem!
P.S. Pamiętaj, że Lead Magnet i Newsletter też powinny mieć regulamin!


Polityka prywatności
Jako sprzedawca jesteś również administratorem danych osobowych. Musisz spełnić wszystkie obowiązki informacyjne wymagane przez RODO.
W tym dokumencie opisz również dokładnie każdą sytuację, w której przetwarzasz dane. Twój klient musi znać Twoje dane, sposób kontaktu z Tobą, podstawy prawne przetwarzania danych, okres ich przechowywania, swoje prawo żądania dostępu do danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Pamiętaj też żeby klienta poinformować komu przekazujesz jego dane, np. firmie kurierskiej czy swojej księgowej!
 

Gdzie umieścić regulamin i informacje o polityce prywatności w mediach społecznościowych?
Instagram: możesz wykrzystać do tego relacje wyróżnione
Facebook: tutaj możesz wykorzystać zakładkę "Informacje" lub post, który przypniesz do obszaru "wyróżnione".
PAMIĘTAJ: Regulamin można też wysłać osobie zainteresowanej zakupem np. w formie linka czy dokumentu tekstowego i poinformować, że uiszczenie opłaty traktuje się jako akceptację regulaminu.

Reklama:

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.