Dzisiaj jest: 13.6.2024, imieniny: Antoniego, Gracji, Lucjana

5 metryk, które warto mierzyć w biznesie handmade (i nie tylko :))

Dodano: 5 miesięcy temu Czytane: 334 Autor:

Zastanawiasz się co sprawia, że jednego miesiąca masz lepsze wyniki, a drugiego gorsze? A czy masz nawyk sprawdzania, analizowania i mierzenia statystyk, wskaźników czy metryk?

5 metryk, które warto mierzyć w biznesie handmade (i nie tylko :))

Zastanawiasz się co sprawia, że jednego miesiąca masz lepsze wyniki, a drugiego gorsze? A czy masz nawyk sprawdzania, analizowania i mierzenia statystyk, wskaźników czy metryk? Ups. A czy wiesz, które warto mierzyć by mieć swój kreatywny biznes pod większą kontrolą?

Poniżej mała podpowiedź :)  
To tylko 5 punktów, dzięki którym:
- upewnisz się czy Twoja firma rozwija się,
- wyznaczysz nowe cele i kierunki działania
- zdefiniujesz obszary, nad którymi trzeba popracować

1. Zyski – straty
Najważniejszy i najprostszy wskaźnik, który NALEŻY mierzyć i analizować każdego miesiąca.
Zarówno miesiące z większą sprzedażą jak i z niższą powinny być analizowane, a wnioski brane pod uwagę na przyszłość.
I pamiętaj! To co jest dla Ciebie najważniejsze pod koniec miesiąca to ZYSK, który osiągamy odejmując poniesione wydatki od przychodu.

2. Wskaźnik konwersji
Co mierzy wskaźnik konwersji? Najprościej mówiąc wskazuje jaki % osób dokonało jakiegoś działania (np. zakupiło Twoje produkty). Prosty przykład? Na 200 odwiedzin Twojej strony 4 osoby dokonały zakupu. Oznacza to, że wskaźnik konwersji dla tej akcji wynosi 2% (średni wskaźnik konwersji dla e-commerce wynosi 1-4%)
Dlaczego warto ustalać sobie wskaźniki konwersji? Bo pokazują one, w których miejscach Twojego biznesu są „dziury”, a gdzie Twoje działania przynoszą wyniki lepsze niż się spodziewałaś.
Co jeszcze możesz mierzyć? Ilość otwarć e-maila, reakcje użytkowników na publikację posta.

3. Zwrot z inwestycji
By obliczyć zwrot z inwestycji, podziel zysk z danej inwestycji przez kwotę kosztu tej inwestycji, a następnie pomnóż wynik przez 100 aby uzyskać wartość procentową.
Przykładowo wykupienie reklamy w SM kosztowało Cię 700 zł na tydzień emisji, a w tym czasie przyczyniła się ona do sprzedaży towaru na wartość 2000 zł. Twój ROI wynosić będzie 285%.
Następnie możesz wystawić reklamę w tej samej kwocie na innym portalu lub w innej formie i porównać, która forma generuje większe zyski. ROI pokazuje nam, gdzie w swoich działaniach odzyskujemy zainwestowane pieniądze, a gdzie je tracimy
Jakie ROI warto mierzyć w biznesie kreatywnym?
- sprzedaż w marketplaceach
- udział w kiermaszach i targach rękodzieła
- reklama w SM
- a także wszystkie te działania, które wymagają nakładów finansowych w celu pozyskania nowych klientów i sfinalizowania sprzedaży.

Reklama:



4. Ilość produktów sprzedanych podczas jednej transakcji.
Prowadzisz e-sklep ze swoimi pracami?
Czy zastanawiasz się ile produktów sprzedajesz w czasie jednej transakcji i jak zrobić by w koszyku lądowało więcej niż jeden produkt?   
Znasz ten chwyt! Przy zakupie kawy proponują Ci ciastko, a kiedy wyskoczysz tylko po szampon kasjerka proponuje dodatkowo odżywkę. Upselling jest wszędzie! Dlaczego nie skorzystać z niego również w rękodziele?
Najpierw dowiedz się ile średnio produktów sprzedajesz na 1 transakcję (podziel wszystkie sprzedane produkty przez ilość transakcji w tym samym okresie). Przykładowo wyjdzie Ci 1,7 produktu. Jak zachęcić klientów do kupowania więcej? Np. darmową wysyłką powyżej określonej kwoty zakupów (np. 200 zł) albo dodatkowym rabatem na kolejne zakupy

5. Powracający klienci
W czym tkwi siła stałych, powracających klientów? Znają Twój produkt i jego wartość, chętnie do Ciebie wracają bo chcą, a Ty sam nie musisz tracić czasu i nakładów finansowych do tego by przekonać ich do siebie i swojej oferty.
Warto stworzyć listę powracających, lojalnych klientów i dbać o relacje z nimi.


 
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.