Dzisiaj jest: 17.12.2017, imieniny: Jolanty, Łukasza, Olimpii

Zniżki, rabaty, promocje – jak uniknąć pułapek?

Dodano: 4 miesiące temu Czytane: 176 Autor:

Okres promocji i letnich rabatów zawitał także do sklepów i pracowni z rękodziełem. Czy warto wzorem sieciówek przyciągać klienta zniżkami i jak uniknąć pułapek dowiecie się z poniższego artykułu.

Zniżki, rabaty, promocje – jak uniknąć pułapek?
Nie trzeba ukończyć ekonomii z wyróżnieniem by wiedzieć, że jednym ze sposobów na przyciągnięcie klientów są rabaty, promocje i zniżki. Przeglądając e-sklepy pracowni i marek handmadeowych widać, że letni sezon szczególnie obfituje w etykiety z napisem „SALE”.  Zniżki to naprawdę świetny sposób na przyciągnięcie nowych klientów i zachęcenie obecnych do zakupu, ale należy pamiętać o tym, że każdy sposób rabatowania powinien być przemyślany.


Pułapki uruchamiania promocji i zniżek
1. Im więcej dasz, tym szybciej stracisz

Istnieje duże grono klientów, którzy dokonując zakupów kierują się wyłącznie jedną zasadą – kupuję tam, gdzie skorzystam najbardziej. Jeśli zorganizujesz dużą akcję rabatową, nawet jednodniową, twoja sprzedaż owszem wzrośnie, ale Twoja marka niewiele na tym zyska.
Po pierwsze po odjęciu wszelkich kosztów związanych z przeprowadzeniem promocji zauważysz, że Twój zysk wcale nie jest duży. Po drugie większość „promocyjnych” klientów już do Ciebie nie wróci. Dlaczego? Ponieważ kiedy Twoje ceny wrócą do normy oni w dalszym ciągu będą szukać zniżek u konkurencji. Ale mamy ogromną nadzieję, ze zatrzyma ich u Ciebie wysoka jakość wykonanych produktów.
 
2. Tanie może źle się kojarzyć
Obok klientów uwielbiających kupować za przysłowiowe grosze są i tacy, którym niska cena towaru kojarzy się z czymś gorszym jakościowo. Jeśli cena Twoich produktów gwałtownie zmaleje u tej drugiej grupy możesz wzbudzić podejrzenia. Musisz uwierzyć, że rynek klientów jest różnorodny i wielu z nich dokonując zakupu stawia w pierwszej kolejności na jakość wiedząc, że za nią się płaci. Jeśli zastosujesz mniejszą promocję niż Twoja konkurencja dasz niektórym klientom do zrozumienia, że Twoje wyroby w dalszym ciągu są warte swojej ceny, jakości i oryginalności.

3. Określ jasno zakres promocyjnego asortymentu
Chodząc po sklepach zauważyłaś, że promocje dotyczą asortymentu, który lada chwila opuści półki i wieszaki na rzecz nowej kolekcji. Podobnie powinno być z Twoją akcją promocyjną. Opłaca się wystawić na wyprzedaż starsze produkty, te po które nikt się nie zgłosił lub takie które po prostu nie sprzedały się w sezonie w sklepie. Podkreślamy TYLKO I WYŁĄCZNIE taki asortyment.
Pod żadnym pozorem nie daj się namówić na wykonanie produktu objętego promocją na nowo, w kolorystyce na życzenie klienta. Nie daj się skusić na maile o treści „a czy tą skrzynkę, ale w innych odcieniach to można zamówić i też będzie promocyjna cena na nią?”.  Nie informuj, że od tego i tego dnia obowiązuje 40% na gryzaki i zapraszasz chętnych do składania zamówień na ich wykonanie. Traktując promocje w ten sposób jesteś o krok od przeciążenia firmy. Nawet się nie obejrzysz jak trudno będzie Ci nadążyć z terminami i wykonaniem produktów w tempie, który gwarantuje im wysoką jakość.

4. Im częściej tym gorzej
Powtórzymy – prawdą jest, że promocje przyciągają klientów i zwiększają sprzedaż, ale częste ich organizowanie może zapoczątkować pewne nieprzyjemne zjawisko. Załóżmy, że w sierpniu po raz pierwszy w Twoim sklepie została zorganizowana akcja promocyjna. Choć masz świadomość, że zysk ze sprzedaży jest mniejszy niż wtedy, gdyby ceny pozostały bez zmian, to ogólnie oceniasz promocję na plus i planujesz proces powtórzyć w przyszłości.
W tym momencie należy zastanowić się kiedy zaplanować kolejne obniżki. Jeśli założysz przeprowadzanie promocji raz na miesiąc lub dwa, możesz spotkać się ze zjawiskiem powracających klientów tylko wtedy kiedy cena idzie w dół, a to kolejna pułapka!

Istnieje kilka niezawodnych chwytów i technik promocyjnych, które pomogą Ci uniknąć powyższych pułapek i niepotrzebnych strat, a co najważniejsze sprawią, że Twoi klienci będą chętnie robić u Ciebie zakupy również poza sezonem zniżek. Wszystko to opiszemy w drugiej części naszego poradnika po rabatach i promocjach. 
 
Źródło: zdjęcie: pinterest
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Polecane