Poruszymy dziś temat wyceny rękodzieła. Temat delikatny i jednocześnie niezwykle ważny. Na Facebooku funkcjonuje wiele grup założonych przez twórców rękodzieła. Temat wyceny prac przewija się w każdej. Wielu twórców z przykrością stwierdza, że spotyka się z oburzeniem ze strony klienta, który skarży się, że rękodzieło jest zbyt drogie. Niestety mało kto liczy się z tym, że rękodzieło ceni się ze względu na czas, oryginalność, niekiedy wysokie koszty produktów wykorzystanych do pracy.
Małgorzata Sowa z bloga "365 odpowiedzi" w 4 punktach przedstawiła elementy składające się na cenę wyrabianych produktów:
1. Koszt wytworzenia wyrobu – jednostkowy koszt wytworzenia to kwota do której wliczacie: koszt materiałów, koszt roboczogodziny (czyli, ile wynosi wynagrodzenie za godzinę Twojej pracy), koszt opakowania i wysyłki, prowizję pośrednika (jeśli z takowych korzystacie) oraz koszty zużycia narzędzi (jeśli ma to sens, nie mam na uwadze amortyzacji igły do szycia, a np. szlifierki/polerki/pieca do wypalania ceramiki),
2. Marża – ustalony przez Was procent kosztów, który ZAWSZE dodajecie do kosztu wytworzenia Twojego wyrobu (zauważ, że marżę nakładasz po skalkulowaniu jednostkowego kosztu wytworzenia wyrobu, który zawiera już kwotę za roboczogodzinę). Moja osobista opinia jest taka, że marża jest najistotniejszym składnikiem ceny produktu. to dzięki niej możesz się rozwijać, bo to właśnie z marży będą pochodzi na ten rozwój pieniążki. Zakładam, że kwota za roboczogodzinę, to jest Twoje wynagrodzenie – wydasz je na waciki, chleb, bilet do kina… Natomiast marża, to dodatkowa kwota, którą przeznaczysz np. na udział w szkoleniu na temat marketingu, by lepiej sprzedawać swoje wyroby,
3. Price Range – czyli kwota, jaką Twój idealny klient będzie w stanie zapłacić za twój produkt. O tą wartość korygujesz właśnie, w jedną lub drugą stronę, cenę Twojego wyrobu,
4. Podatek – na koniec, do otrzymanej kwoty doliczasz podatek wg obowiązujących stawek.
I jeszcze jedna kwestia, na którą zwraca uwagę Małgorzata Sowa – „price range” idealnego klienta. „Jeśli z kalkulacji wynika, że musisz obniżyć cenę – poszukaj oszczędności w materiałach lub opakowaniu, negocjuj ceny z hurtownią, w której się zaopatrujesz, ale NIGDY nie obniżaj swojej ceny kosztem marży” – tłumaczy ekspertka.
Mamy nadzieję, że artykuł pomoże Wam ustalić idealną cenę Waszych wyrobów. Po wiele cennych rad zapraszamy na blog 365 odpowiedzi.
Macie pytania? Piszcie na kontakt@handmademarket.pl, dołożymy wszelkich starań by rozwiać Wasze wątpliwości.